Logo detorenbommelerwaard.nl


De manschappen zijn met de loodzware onderdelen op samenwerking aangewezen en moeten op elkaar kunnen vertrouwen.
De manschappen zijn met de loodzware onderdelen op samenwerking aangewezen en moeten op elkaar kunnen vertrouwen. (Foto: Robert van Dijk)

Militairen zwaar op de proef gesteld

Het was een drukte van jewelste op het trainingscentrum van de Genie in Hedel. De genisten van de 112 Pantsergenie Compagnie bouwden daar afgelopen dinsdag maar liefst vier bruggen om te oefenen. De dagen ervoor waren ze al in touw op de kazerne in Vught. De mannen en vrouwen zijn gelegerd in Wezep maar werden hier aan de Maas nog eens getest op doorzettingsvermogen. De reis van Vught naar Hedel werd overigens ook te voet afgelegd met volle bepakking.

Hedel - De oefening had buiten het trainen van de manschappen in het bouwen van noodbruggen ook ten doel om de jonge leidinggevenden kennis te laten maken met verzwaarde omstandigheden. Ook de leidinggevenden moeten kunnen presteren onder zware omstandigheden. Als de manschappen weinig hebben gegeten en nagenoeg niet hebben geslapen maar wel zware lichamelijke arbeid hebben moeten verrichten zijn ze niet meer op hun scherpst. De leiders moeten dan toch door kunnen waar anderen stoppen. En ze moeten beslissingen nemen voor de groep. Een training zoals deze is dan uitermate geschikt om te kijken waar de grenzen liggen. Het bouwen van de noodbruggen vergt veel van de militairen, vooral fysiek. Het was dan ook geen verrassing dat we slechts twee vrouwen in het peloton aantroffen.

Naar Rotterdam

Na het bouwen van de bruggen konden de manschappen niet echt uitrusten. Rond middernacht mochten ze allen in een rubberboot stappen aan de Maasoever om vervolgens in het donker af te reizen naar Rotterdam. Verwacht wordt dat dit toch nog wel een uurtje of vier à vijf varen is. Na een drietal slapeloze nachten valt het dan niet mee om letterlijk iedereen aan boord te houden. Ook hier ligt dan de taak voor de leidinggevende om de mannen bij elkaar geraapt te houden. Natuurlijk reageren mensen anders, meer op instinct, als ze dodelijk vermoeid zijn. De taak van de commandant is dan om toch het geleerde van de opleiding naar boven te halen.

Finale proef

In Rotterdam aangekomen wacht dan nog de finale proef voor de manschappen. Ze mogen de beroemde hefbrug van Rotterdam beklimmen na een uurtje of 60 wakker te zijn geweest en hierna ook weer verantwoord afdalen. Kijken of onze strijdkrachten de zwabberbenen dan nog onder controle hebben. Mocht u zich afvragen of het dan allemaal nog verantwoord is voor deze mensen? Uiteraard staat ook bij onze strijdkrachten de eigen veiligheid hoog in het vaandel. De verantwoordelijke mensen voor het besturen van de trucks en boten alsmede de sportinstructeurs die aanwezig zijn bij het beklimmen van de hefbrug hebben wel voldoende hun slaapzak gezien.

Reageer als eerste