‘Watertrappelen om boven te blijven’


<p>Natascha Ligthart, eigenaar van Chique &amp; Stoer in Zaltbommel, doet haar best om online zichtbaar te blijven, in de hoop dat klanten na de lockdown weer terugkomen.</p>

Natascha Ligthart, eigenaar van Chique & Stoer in Zaltbommel, doet haar best om online zichtbaar te blijven, in de hoop dat klanten na de lockdown weer terugkomen.

(Foto: )

‘Watertrappelen om boven te blijven’

De winkeldeuren zijn op slot, de winkelstraten zijn leeg en verlaten. De retailondernemers werken hard om gezien te worden en blijven en bieden hun collecties online en via social media aan. Maar, geven ze aan: voor de retailers is weinig aandacht. In het nieuws gaat het voornamelijk over de coronamaatregelen, de vaccinaties en de horeca wordt regelmatig genoemd. Dat is ook terecht, merken ze op, want die zijn het zwaarst getroffen. Maar de retailondernemers zijn een beetje onderbelicht.

door Marielle Pelle

Bommelerwaard - “Het water staat me aan de lippen. Ik moet watertrappelen om boven water te blijven en ik moet eerlijk zeggen dat ik regelmatig een flinke slok zout water binnenkrijg”, zegt Ingrid Wunnekink van Love-li uit Zaltbommel. Hiermee brengt ze de situatie van veel retailondernemers beeldend onder de aandacht.

Niemand doet het verkeerd
“Het was even slikken toen de winkels moesten sluiten, en best abrupt. En dat net voor kerst. Ik mis met name de gezelligheid en het persoonlijk contact met klanten”, vertelt Rian Jonkers van Kant35B uit Gameren. “Ik moest even schakelen, maar ik benut nu social media en bezorg de bestellingen. Dat is ook persoonlijk, maar dan anders. De bezorgservice wordt enorm gewaardeerd. Ik ben blij met de reacties van de klanten en ik ben blij dat dit lukt. Het is anders, maar ik ben blij dat mensen tevreden zijn en dat ze me weten te vinden.” Oprecht vult ze aan: “Dat is wel een groot voordeel, dat ze me op het dorp kennen en het gunnen.” Dat dit nu háár voordeel is, spreekt ze emotioneel uit. “Ik heb te doen met andere winkels. Ik zit in een andere positie. Ik heb een winkel aan huis en geen personeel, dus ik moet alles zelf doen. Maar dat is nu wel mijn redding.”

Jonkers voelt zich betrokken en zegt duidelijk: “We zitten allemaal in hetzelfde schuitje. Niemand doet het verkeerd. Als je het nu niet redt, is het niet zo dat je verkeerd onderneemt. Iedereen doet zijn best, maar je product en locatie bepalen alles.” Ze is even stil. “Ik wil graag positief blijven. Ik ben alweer inkopen wezen doen voor de wintercollectie, want ik ga ervan uit dat de deuren weer opengaan. Dat is ook weer leuk”, waarop ze scherp aanvult: “Als ik tenminste de factuur vergeet die volgt.”

Onder de aandacht blijven
“Ik post elke dag op social media, want ik wil onder de aandacht blijven, maar dit is niet de sterren van de hemel”, vertelt Natascha Ligthart van Chique & Stoer uit Zaltbommel, heel direct. “Ik wil in the picture blijven, dat mensen me nog kennen als we weer opengaan.” Dit punt delen veel ondernemers met Ligthart. Ze zien het koopgedrag van mensen veranderen. Waar ze anders voor een artikel naar de speciaalzaak kwamen, nemen ze nu alles mee in de supermarkt of bestellen het online. Ondernemers maken zich zorgen of de klanten straks nog wel terugkomen. “Ga naar de kleine ondernemers in je dorp of stad. Niet naar die grote ketens. Koop lokaal! Als wij allemaal omvallen, is het één groot leeg gat hier”, zegt Ligthart scherp.

Verdrietig
“Ik word hier niet vrolijk van, het is roeien met de riemen die je hebt. Ik wil de deuren openen, ik wil leuke handel en een winkel vol mensen. Deze situatie maakt me echt verdrietig.” Waarop ze scherp aanvult: “En dan lees ik in de krant dat de tegemoetkomingen pas in mei komt. Dat gaan we toch niet overleven? Ik moet ook mijn vaste lasten gewoon blijven doorbetalen!”

Zoals de meeste ondernemers zet ook Ligthart in op aanbod via social media. “We bezorgen gratis. We doen er alles voor en het leuke is, dan heb je weer even contact met je klanten.

Steun lokale ondernemers
Overal waar ik komt, zijn klanten betrokken en vragen hoe het met me is en of ik het redt. Dat is lief, en ik antwoord eerlijk: “Het is pittig. Ik werk hard. Ik kan er mijn huur niet van betalen, maar ik kan nog eten.” Ze vult eerlijk aan: “Ik hoop dat mensen zich dit beseffen en blijven bestellen. Ook hoop ik dat ze terugkomen als we weer open mogen en niet op internet gaan bestellen. Het maakt mij niet uit of ze nou naar mij of naar mijn buurvrouw gaan, als ze maar de lokale ondernemers blijven steunen.”

Meer berichten

Het lokale nieuws in uw mailbox ontvangen?

Aanmelden