On-kruid: De wortel


On-kruid: De wortel

In deze rubriek vertelt Jules Faber wekelijks over planten die in Nederland te vinden zijn. Hij gaat hierbij in op de kruidengeneeskunde en hun benaming, maar geeft ook recepten prijs.

De wortel barst uit zijn voegen van de vitamines en de mineralen. Vooral als hij gekookt is worden ze optimaal door het lichaam opgenomen en wordt het risico op hart en vaatziekte met 35 procent verkleint. Voor een nog betere opname voegde mijn tante altijd wat boter bij de gekookte wortelen.

De Grieken kenden al de medicinale werking van de wortel op de darmen en het bloed en ook de gunstige invloed op het cholesterol. Daarnaast heeft de grote hoeveelheid vitamine A een positieve werking op de huid. Het is dan ook een gezonde en medicinale groente voor 50-plussers.

Maar je kunt ook nog iets anders doen met de wortel. We gaan een wortelbakje maken. Daar heb je drie grote winterwortelen voor nodig. Hiervan snijden we aan de loofzijde een stuk af van ongeveer 11 cm. Hol deze wortelstukken dan voorzichtig uit en maak er met naald en draad bij de afgesneden kant gaatjes in. Trek hier de draad en naald doorheen. Hang de wortelbakjes op met de loofkant naar onderen. Je kunt ze het beste voor het raam hangen. Vul dan de wortelbakjes met water. Binnen de kortste keren zal aan de onderzijde nieuw loof gaan groeien, dat omhoog langs het wortelbakje groeit. Zorg wel dat er voldoende water in het wortelbakje blijft.

Van de resterende stukken wortel maakte mijn tante worteltaart. Deze liet ze, vóór het aansnijden, eerst een dag op een koele plaats staan.

Meer berichten

Het lokale nieuws in uw mailbox ontvangen?

Aanmelden