<p>&nbsp;Thuisadministratie werkt met opgeleide vrijwilligers die hulp bieden om de administratie weer op te pakken.&nbsp;</p>

 Thuisadministratie werkt met opgeleide vrijwilligers die hulp bieden om de administratie weer op te pakken. 

(Foto: Beeldbank Humanitas)

‘Trek aan de bel als je hulp nodig hebt’

Overzicht houden in je financiën en administratie is niet altijd makkelijk. Vooral als er omstandigheden zijn waar je zelf geen grip op hebt. We spraken met vrijwilligers van Humanitas Thuisadministratie, die tijdelijke ondersteuning bieden om zaken weer op een rijtje te krijgen.

door Marielle Pelle

Bommelerwaard - “We leven in een maatschappij waar alles lijkt te kunnen. Overal wordt aangeboden om geld te lenen, maar nergens wordt reclame gemaakt om hulp te zoeken bij schulden of betalingsachterstanden. Er mag veel meer over gepraat worden. Als je hulp nodig hebt, trek aan de bel”, zegt Enid van der Zijden, coördinator van Humanitas Thuisadministratie Rivierenland helder en overtuigend. “Financiële problemen zijn een taboe. Maar waarom? Waarom is er zoveel schroom?”, vraagt ze zich hardop af. “Als mensen hulp zoeken staat het water meestal al tot aan de lippen.”

Van der Zijden licht toe dat het sinds 1 januari 2021 landelijk verplicht is dat zorgverzekeringen, woningbouw en energiemaatschappijen vroegtijdige hulp bespreekbaar maken bij achterstanden. “Maar je wil toch je huur betalen. Je wil blijven wonen, dus dat is het laatste wat je niet betaalt. Op dat moment zijn er dus bijna altijd al andere achterstanden”, denkt Van der Zijden. Thuisadministratie werkt met opgeleide vrijwilligers die hulp bieden om de administratie weer op te pakken. “We zijn onafhankelijk en we doen het op vrijwillige basis. Wij zijn het steuntje in de rug, zodat je het daarna weer zelf op te kan pakken. Samen doen helpt.”

Toeslagenaffaire
“Er zijn ook langslepende, schrijnende verhalen”, vertelt Frederik, die al 13 jaar vrijwilliger is. Hij vertelt over een moeder die jaren geleden kinderopvangtoeslag kreeg. Toen ze hier geen recht meer op had, gaf ze dit meerdere malen aan bij de belastingdienst, maar die bleef storten. Als je dan rond moet komen van een minimale uitkering, wordt dit geld besteed. “Dit werd een langslepend verhaal. De schuld liep op naar een vordering van 38.000 euro. We namen contact op met de belastingdienst om te kijken of we een betalingsregeling konden treffen, maar zij eisten een betaling van 1.500 euro per maand. Dit was niet toereikend met een uitkering. Er was geen gesprek te voeren met de belastingdienst. Ik heb er toen voor gekozen om elke maand 90 euro te betalen, dit was de financiële ruimte die er was en zo konden we toch terugbetalen.” Maar opnieuw begon de belastingdienst met invorderen en stonden deurwaarders aan de deur. “Dit legde een groot beslag op het gezin met drie jonge kinderen.” Frederik ging verder en vroeg de minnelijke schuldregeling aan, maar die werd afgewezen omdat de belastingdienst niet akkoord ging. Ze gingen nog een stap verder en vroegen via de rechter een wettelijke schuldsanering aan. Het verhaal werd door de rechter gehoord en hij begreep de situatie, maar ook de wettelijke schuldsanering werd afgewezen. Frederik zucht. “Dan wordt het echt moeilijk en denk je: Hoe moet dit?” Maar gelukkig kwam in januari de compensatieregeling. “We hebben deze mevrouw aangemeld en dit werd toegekend, Mevrouw heeft de toegezegde 30.000 euro ontvangen. Inmiddels zijn de kinderen ouder, één zoon wil graag rechten gaan studeren. Prachtig, want hier zijn nu de financiële middelen voor.”

Wonderen
Frederik vertelt over een man die dyslectisch was, enkele poststukken niet goed las en het niet overzag om een brief te schrijven en daardoor in de problemen was gekomen. “De vader van deze jongeman had zijn spaarrekening leeggehaald en hem veel ellende aangedaan. Dit resulteerde in rechtszittingen. Ook hier gingen we stap voor stap aan de slag. Het was een bak ellende”, zegt Frederik eerlijk. “Maar uiteindelijk is hij eruit gekomen. Hij heeft nu een baan en alles staat weer op de rit. We hebben af en toe nog contact. Dit is een wonderverhaal, en ik geloof in wonderen!”

Drempel
“Vrijwilligers bijten zich erin vast”, zegt Van der Zijden. “Mensen zijn lamgeslagen als ze hulp vragen. Het is niet zo dat wij het oplossen, maar als er naar je geluisterd wordt en je het gevoel hebt dat je er niet alleen voor staat, helpt dat om de zaken op te pakken. Het begint met hulp vragen dat is al stap één. Als je die drempel hebt overwonnen, heb je de grootste hobbel genomen!”

Meer info vind je op: www.humanitas.nl/rivierenland.

Meer berichten

Het lokale nieuws in uw mailbox ontvangen?

Aanmelden