<p>Volgens Van Steenbergen moeten we zuinig zijn op onze iconen. Zeker ook op de Sint-Maartenskerk.</p>

Volgens Van Steenbergen moeten we zuinig zijn op onze iconen. Zeker ook op de Sint-Maartenskerk.

(Foto: Fotolux / Michiel Nijstad)

‘Wees zuinig op erfgoed, het vertelt een verhaal’

Hij werd 100 meter van de Waal geboren en groeide op in de Bommelerwaard. Wonend in Rivierenland, is de rol, de kracht en functionaliteit van water niet onbekend. Vanaf 1 juni mag Peter-Jan van Steenbergen uit Zaltbommel de rol van directeur-bestuurder van de stichting Werelderfgoed Kinderdijk vervullen. Een uitdaging van wereldformaat.

door Marielle Pelle

Zaltbommel - “Het is een beetje thuiskomen in Kinderdijk. De Alblasserwaard heeft wel raakvlaken met de Bommelerwaard”, vertelt Van Steenbergen. “Het opgroeien in Rivierenland heeft zeker wel een rol gespeeld, ik werd geboren 100 meter van de Waal.” Afgelopen jaren was Van Steenbergen directeur en gebiedsregisseur op de Zaanse Schans en daarnaast algemeen manager van de Molenvereniging op de Zaanse Schans. “Ik heb wel even nagedacht. Wil ik weer molens? Maar we moeten zuinig zijn op ons erfgoed in Nederland, want we hebben een verhaal te vertellen.”

Wereldgrote ambitie
“Het toerisme heeft afgelopen 10 jaar een enorme groei doorgemaakt. Ik heb dit op de Zaanse Schans gezien. Buitenlands bezoek loopt terug, maar bezoek uit eigen land trekt aan. We hebben een uitdaging als we straks weer mogen reizen. De vraag is hoe we dit in goede banen gaan leiden. Want aan de ene kant heb je toeristen nodig voor je financiële druk, maar als het te druk wordt, krijg je een politieke discussie. Want hoe bewaak je de leefbaarheid van de bewoners in het gebied?” Van Steenbergen vertelt met passie over het Unesco Werelderfgoed op Kinderdijk. “Het is de ambitie van Kinderdijk om van Kinderdijk het eerste icoon ter wereld te maken, waar toerisme samengaat met verbeteren van de leefbaarheid en het behouden van de authenticiteit, rust en de natuur.” Van Steenbergen lacht en zegt eerlijk: “Dit is leuk, maar niemand in de wereld heeft nog de oplossing. Denk aan Amsterdam, maar ook aan Venetië. Hoe begeleid je een mensenstroom, maar waak je ook over de leefbaarheid?”

We hebben een verhaal
“Als je het over erfgoed hebt, wil je een verhaal meegeven en niet alleen de verkoop van souvenirs aanbieden. Op Kinderdijk hebben we een verhaal. Nederlanders zijn slim geweest rondom watermanagement. Watermanagement is de trots van Nederland en niet alleen omdat de koning het leuk vindt. Nederlanders zijn goed in watermanagement. Ze zijn ingenieus met dijken, sloten en molens. Zo is Nederland ontstaan, anders hadden we nu onder water gestaan.” De molens van Kinderdijk vertellen dit verhaal. Van Steenbergen vertelt met veel enthousiasme over zijn nieuwe uitdaging op Kinderdijk en vertelt dat van de 19 molens er nu 16 zijn bewoond. “Kinderdijk moet een voorbeeld zijn voor Nederland. Zij zijn het uithangbord van de poldermolens in Nederland.”

DNA van de streek
“Op het gebied van groei van het toerisme hebben we in de Bommelerwaard nog wel wat in te halen. We hebben zoveel mooie dingen!” Van Steenbergen is in zijn vakgebied ook actief in de Bommelerwaard en is voorzitter van de stichting streekmarketing Bommelerwaard en zit in het bestuur van de stichting Sint-Maartenskerk Zaltbommel. “Je moet altijd pakken wat je hebt. Je DNA van de streek is belangrijk. Wat heb je, wie ben je? En daar omheen moet je bouwen. Maar ook vooral denken vanuit de toerist.” Als voorbeeld noemt Van Steenbergen de binnenstad van Zaltbommel. “Dit is een vesting, die biedt zoveel. Je moet de historie terug laten komen. De Bommelerwaard is een agrarisch gebied. Dit ontdekken de toeristen, maar ook de ondernemers.” Als voorbeeld noemt hij de nieuwe streekproductenroute.

Trots
Van Steenbergen is heel stellig en overtuigd dat we trots moeten zijn op wat we hebben. “Ik zag het in de Zaanse Schans en ik zie het in Zaltbommel. De politiek verkwanselt zijn iconen. Het wordt maar als normaal gezien dat er molens staan of dat er een grote Sint-Maartenskerk staat. Maar dit is je DNA. De politiek praat vaak in negatieve context over hun erfgoed, maar het zijn de iconen en zijn bepalend voor je streek. Hier kun je juist iets mee. Het is jammer dat politiek altijd eerst geprikkeld moet worden door burgerinitiatieven. Het DNA van je streek is je kracht, hier mag je trots op zijn. De Sint-Maartenskerk is het DNA van de Bommelerwaard!”

Meer berichten

Het lokale nieuws in uw mailbox ontvangen?

Aanmelden