Logo detorenbommelerwaard.nl


<p>Bij De Harmonika maken ze de lekkerste taart van Zaltbommel, en misschien wel van de hele Bommelerwaard. Alle bakkers daar zijn maar wat trots op hun producten!</p>

Bij De Harmonika maken ze de lekkerste taart van Zaltbommel, en misschien wel van de hele Bommelerwaard. Alle bakkers daar zijn maar wat trots op hun producten!

(Foto: Marielle Pelle)

Lekkerste appeltaart van Zaltbommel!

De meest bekende appeltaart van Zaltbommel wordt gebakken door de cliënten van dagcentrum De Harmonika. Maar ze willen wel de lekkerste en meest bekende appeltaart van Zaltbommel blijven, dus deden ze een klanttevredenheidsonderzoek.

door Marielle Pelle

Zaltbommel - “Het is een super lekkere taart, maar de prijs mag wel hoger zijn, zeggen veel mensen”, vertelt Marjolein, terwijl ze deeg aan het draaien is voor de appeltaarten. Marjolein is trots op de appeltaart, cake en appelkoeken die ze bakken bij De Harmonika en vertelt er graag over.

Bakkerij
De bakkerij is een arbeidsmatige activiteit van dagcentrum de Harmonika in Zaltbommel. Mensen met een verstandelijke beperking mogen deelnemen aan allerlei activiteiten. Iedereen mag doen wat hij kan en graag wil, maar wel zo zelfstandig mogelijk. Naast de bakkerij is er ook een creatieve afdeling, een hout- en tuingroep, een montagegroep of de dierenverzorging op de kinderboerderij. Sinds kort hebben ze ook een eigen theetuin die met uitzicht op het water vanaf het fietspad om de put achter de Nieuwe Tijningen is te bezoeken. Hier serveren ze cake, muffins en appelkoeken, die ook in de bakkerij vers worden gebakken.

Maatwerk
“We vonden het belangrijk om een aantal aspecten te peilen bij onze klanten”, vertelt Marielle Schep, vanuit ‘s Heeren Loo begeleider op de bakkerij. “We hebben een formulier meegegeven bij elke bestelling en ook direct een appelkoek als bedankje voor het invullen. We hebben waardevolle reacties gekregen. Vooral dat we te goedkoop zijn, maar ook een enkele reactie dat juist de lage prijs gewaardeerd wordt. Daarnaast reacties dat mensen het fijn zouden vinden als ze kunnen pinnen, graag digitaal willen kunnen bestellen of ook op willen halen in de ochtenden. Maar omdat we werken met mensen met een verstandelijke beperking leveren we elke dag maatwerk en is niet alles mogelijk. Juist door alle bestellingen persoonlijk telefonisch te ontvangen, kunnen we ze plannen en direct aangeven wat haalbaar is. We zijn geen bakkerij die ‘s nachts en in het weekend werkt, maar we leveren wel maatwerk.”

Schep vertelt dat er ook een cijfer is gevraagd en dit varieerde tussen een 8,5 en een 10, met een uitschieter. “Iedereen was positief”, vertelt Marjolein enthousiast. “Ze gaven ons een 10+ en zelfs een 11!” Op dat cijfer zijn ze trots, iedereen straalt als ze erover vertellen.

Duurzaamheid
Ook hebben ze gevraagd wat men ervan vindt als ze met duurzamere producten gaan werken. We zijn van alles aan het proberen om te werken met duurzame en biologische producten, maar we willen wel dat de appeltaart de lekkerste blijft. We gaan kijken wat haalbaar is, dit is onze uitdaging voor de komende periode.”

Klantenkring
“Met dit project leveren onze cliënten een waardevolle bijdrage aan de maatschappij, maar ze zijn er zelf ook onderdeel van”, vertelt Schep integer, maar vooral met liefde in haar stem. Marjolein laat me met trots de koelkast en vriezer zien, waar stapels klaar staan. Ze loopt met me naar een lijstje en vertelt met glunderende ogen dat ze ook echte grote klanten hebben. Haar vinger gaat regel voor regel over het lijstje en leest het me nauwkeurig voor: ’t Stadscafé, De Koopvaardij, In Petto Rossum, De Zwaan, Babbels, het Stadskasteel. We hebben klanten uit heel Nederland!” En dan met overtuiging: “En de burgemeester bestelt hier ook!”

Terwijl Marjolein me rondleidt door de bakkerij, werkt Charlot onverstoorbaar en met veel precisie verder om de bodems te maken. Elise is de appels aan het schillen, maar zit stilletjes mee te luisteren. Haar ogen verraden hoe enorm trots ze is op hun appeltaart. Monique was druk met deeg draaien, maar zet de machine even stil. Ze vertellen dat ze aan het einde van elke dag ook moeten schoonmaken. “Maar bakken is leuker!” Max draagt deze ochtend zorg voor de boodschappen en is alle voorraad op peil aan het brengen.

Geheim
Het is duidelijk dat het geheim van deze appeltaart zit in het team wat hier elke dag met liefde en passie bezig is. Ik vraag ze ondertussen wat het geheim van de bakker is. Ze veren allemaal op en roepen: “Dat gaan we niet zeggen!” Ineens gaan alle lippen stippen stijf op elkaar, totdat Marjolein zegt: “Ons geheim is liefde en aandacht, maar het geheim van de bakker zeggen we niet.”

Meer berichten