Logo detorenbommelerwaard.nl


Ontwerpers Tanja Hagendijk en Pascale de Chene bepalen de kleuren en stoffen voor de winterjassen
Ontwerpers Tanja Hagendijk en Pascale de Chene bepalen de kleuren en stoffen voor de winterjassen (Foto: Loeki Bruinink)

Winterjassen voor de Obama's

Met buitentemperaturen van -10 °C is een goede winterjas onmisbaar. Dat werd de afgelopen dagen wel duidelijk. In de koudste maanden trekken we zo'n jas gedachteloos aan en uit. Toch is het aardig om eens stil te staan bij dit kledingstuk. Die kleur, die stof, die rits, die knopen, die voering: daar is allemaal over nagedacht. En dat nadenken gebeurt onder andere in Heerewaarden.

door Loeki Bruinink

Heerewaarden - Pascale de Chene en Tanja Hagendijk zijn al ruim twintig jaar gespecialiseerd in het ontwerpen van jassen. Als head of design ontwerpt De Chene damesjassen bij Beaumont. Haar buurvrouw Hagendijk ontwerpt als freelance designer vooral herenjassen voor Gaastra, PME Legend en Vintage Industries. De twee vrouwen uit Heerewaarden komen regelmatig 'hun' winterjassen op straat tegen. Ondertussen zijn ze al druk bezig met de zomercollectie van 2019. Want er zit wel een jaar tijd tussen het eerste idee voor een jas en het moment dat die jas in de winkel of online te koop is.
Het begint met inspiratie. Daarvoor bezoeken De Chene en Hagendijk steden als Parijs, Londen, Shanghai, Florence en Milaan. In de winkelstraten en op beurzen doen ze ideeën op. Ze registreren trends in stoffen en kledingstijlen. Terug in Nederland schuiven ze met hun collega's aan tafel. Hagendijk: "Alles wat we hebben verzameld leggen we bij elkaar. Zo bepalen we de thema's in de collectie. Voor iedereen en voor elk moment van de dag moet een jas in de collectie zitten. Van een jas om de hond uit te laten tot een zakelijke jas."
Het ontwerpen gaat volledig met de computer. Wel zo handig, want met één klik verander je de kleur, een mouw of de hoogte van een jaszak. Het resultaat is meteen zichtbaar. Per winterseizoen ontwerpt De Chene zo'n 90 damesjassen. Hagendijk maakt ruim 75 designs voor herenjassen. Daarnaast ontwerpt ze ook nog T-shirts, polo's, sweat- shirts en broeken.

Op basis van hun tekeningen, maken de fabrikanten prototypes. Deze passen De Chene en Hagendijk waar nodig aan. Voordat de jassen uiteindelijk in productie gaan, spreken de twee ontwerpers de modellen door met de betreffende fabrikanten. Die zijn meestal gevestigd in landen als India, China en Indonesië. Dus De Chene en Hagendijk reizen regelmatig de wereld over. Als de jassen uiteindelijk in de winkel hangen, hebben zij zich al lang weer over een volgende collectie gebogen.

"De damesjassen worden kleurrijker", verklapt De Chene alvast. Is er iemand voor wie ze graag een winterjas zou willen ontwerpen? De Chene antwoordt resoluut: "Voor Michelle Obama, dat is zo'n maatschappijbewuste, moderne vrouw." Hagendijk: "Ah, dan doe ik Barack wel!"

Reageer als eerste
Meer berichten

Shopbox