Logo detorenbommelerwaard.nl


Johan kocht een auto die binnen de reglementen viel, bouwde hem zelf om tot deze bolide en haalde zijn racelicentie. Doel dit seizoen? De SLK Cup winnen!
Johan kocht een auto die binnen de reglementen viel, bouwde hem zelf om tot deze bolide en haalde zijn racelicentie. Doel dit seizoen? De SLK Cup winnen!

210PK en racen: (ont)spannend!

Johan de Rouw (41) heeft in meerdere opzichten zijn vader opgevolgd. Theo is in 2006 overleden, maar heeft de technische genen, het ondernemerschap en de sportieve passie meer dan doorgegeven. Het bedrijf groeit en daarom gaat ROAM, de Rouw Ammerzoden, Special Cycles verhuizen. Wielrennen doet Johan om in conditie te blijven én te kunnen winnen op vier wielen in de Mercedes SLK Cup. Met het sleutelen aan de bolide brengt hij de techniek in praktijk, want door het managen van zijn eigen zaak komt hij daar weinig meer aan toe.

door Jetty Duister

Ammerzoden - "Ik heb hier altijd gewoond. Mijn vader is de oprichter van het bedrijf. Hij was een echte 'Willie Wortel' en als klein jongetje hielp ik al snel een handje mee. Dat ik een technische opleiding zou kiezen en de zaak ging overnemen was eigenlijk meer vanzelfsprekend dan een keuze. Na het overlijden van pa viel alles weg. Hij was mijn zakenpartner, maar vooral mijn steun en toeverlaat, iemand waarmee ik kon sparren. Toch is het goed gekomen, want eigenlijk had ik alles al van hem geleerd. Nu we uit ons jasje zijn gegroeid gaan we in Hedel bouwen. De ruimte zal vier keer zo groot zijn. Door meer magazijnruimte kunnen we groter inkopen. Ook onze tien personeelsleden krijgen meer plek om te werken en te pauzeren. De personeelskantine is nu tevens de wachtruimte voor cliënten. Dat zal straks apart zijn." De artist impression laat zien dat de uitstraling een fikse boost krijgt. Wat niet zal veranderen is ROAM's unieke sellingpoint: "Het is en blijft maatwerk: de fiets moet passen. Eerder gaat die de deur niet uit! Groeien is goed, maar het mag nooit ten koste gaan van de aandacht voor de klant en de kwaliteit van de fiets. Onze fietsen houden minder valide en invalide personen in beweging. Dat doen we voor mensen die de fietsen gebruiken in het algemeen dagelijks leven, maar soms ook voor topsporters zoals Paralympisch handbiker Laura de Vaan. "

Wielrenner, karter, autoracer
En hoe zit het met die gedrevenheid en ambitie als het om de sport gaat? "Vroeger reed mijn vader wedstrijden en ging ik met mijn moeder en zus kijken. Toen ik tien was, mocht ik zelf meedoen en was het andersom. Ik was wegrenner tot en met de amateurs, maar deed ook wel aan veldrijden en mountainbiken. Op mijn twintigste ben ik gestopt met wedstrijden rijden. De reden? Omdat je er veel voor moet doen en nog véél meer moet laten. De vraag was: welk doel streef je na? Ik had best aanleg om te fietsen, maar de top zou ik zeker niet bereiken." Met een MTS diploma op zak en fietsen voor de fun koos Johan, na stages en werkervaringsplekken, er voor om 'thuis' bij zijn vader te gaan werken.

"Snelheid, competitie en techniek zijn drie dingen die ik graag combineer. Na het fietsen ben ik gaan karten. In 2002 eindigde ik als nummer vijf in de strijd om het Nederlands Kampioenschap. Het idee om een keer een raceauto op te bouwen werd in 2016 werkelijkheid. Ik kwam bij toeval Nico Biesheuvel uit Nieuwendijk tegen. Met een aantal partijen zette hij een competitie op die gehouden wordt onder de vlag van de DNRT (Dutch National RacingTeam, red.). Met de Mercedes SLK Cup introduceerde hij een betaalbare race klasse. Ik heb een auto gezocht die binnen de reglementen viel en heb hem zelf helemaal omgebouwd. Na het halen van mijn KNAF racelicentie reed ik de eerste wedstrijd om het echte gevoel te krijgen." En dat was er, want Johan stapte in 2017 achter het stuur met als doel bij de eerste tien in het eindklassement te eindigen. "Dat ik uiteindelijk derde werd, was ver boven de verwachting. Dan wil je dit jaar eerste worden! Nu sta ik aan de leiding in het tussenklassement, maar dat biedt geen zekerheid. Mijn conditie is mede door het fietsen prima en ook de auto is in orde." Schoorvoetend geeft Johan toe dat het best lekker is adrenaline te pompen met 210PK vermogen onder je kont. Maar er komt meer bij kijken. Zo is er de afstelling: afhankelijk van het weer, de circuits en de coureur. Welke banden kies je en hoe stel je de vering af? Blijft je auto op gewicht? Data: het toverwoord in meerdere sporten tegenwoordig, maar voortgekomen uit de gemotoriseerde sporten. Het verzamelen van gegevens biedt een scala aan informatie die gebruikt kan worden om alles op elkaar af te stemmen. Met kennis van techniek, zelf de handen te laten wapperen én de punten te scoren, is voor Johan de ultieme sportbeleving.

Verstand en veiligheid eerst
Getrouwd met Rosanne (arts), vader van twee dochters, ondernemer en verantwoordelijk voor zijn gezin en werknemers; is racen dan wel verstandig, Johan? "Wielrennen is gevaarlijker! Je hebt als coureur niets te maken met overig verkeer. Er zijn op en rond het circuit veel veiligheidsmaatregelen. Daarnaast zijn er regels waar je auto en jijzelf aan moet voldoen zoals brandblussers, rolkooi, helm en een brandwerende overall. Je moet natuurlijk wel kunnen sturen, altijd je koppie er bij houden en geen onbezonnen inhaalacties maken. Met ruim veertig deelnemers in de baan is het druk. Risico's inschatten doe je tijdens het rijden. Ik heb moeten leren op de spiegels te rijden zodat je weet wat er achter en naast je gebeurd. De rijstijl van je concurrenten kennen helpt ook. Ik weet inmiddels wie de crashes maken."

"Alleen meedoen voor de ontspanning is aan mij niet besteed. Bloedfanatiek leg ik mezelf de druk op om te winnen. Is het daarom gevaarlijk? Je leert dat een snelle ronde klokken iets anders is dan een wedstrijd rijden. Hoewel fris denken bij soms wel 55 graden hitte in de cabine lastig is, maak ik nooit ondoordachte manoeuvres." De eerstvolgende race: 4 augustus op Zandvoort.

Meer informatie? Kijk dan op www.SLKcup.nl.

Reageer als eerste
Meer berichten


Shopbox