Logo detorenbommelerwaard.nl


Gemeentelijke ombudsman Gerard van Dijk lost klachten over de gemeente Maasdriel liefst in goed overleg op. “Daar is iedereen bij gebaat.”
Gemeentelijke ombudsman Gerard van Dijk lost klachten over de gemeente Maasdriel liefst in goed overleg op. “Daar is iedereen bij gebaat.”

Luisteren, overleggen en oplossen

Iedereen die zich onheus behandeld voelt door gemeenteambtenaren, kan met zijn grieven aankloppen bij een ombudsman. Burgers hebben recht op bescherming tegen de overheid. Dat staat in de wet. Maasdriel heeft als één van de weinige gemeenten een eigen ombudsman. Sinds 2009 is dat Gerard van Dijk (70) uit Nistelrode. De Nationale Ombudsman neemt zijn taken vanaf 1 januari 2019 over. Maar voor het zover is, houdt Van Dijk nog een paar spreekuren. De eerstvolgende is op donderdag 6 september in Dorpshuis de Parel in Rossum. "Als mensen het idee hebben dat ze door de gemeente van het kastje naar de muur worden gestuurd, vind ik het fijn om ze naar de juiste plaats te brengen."

door Loeki Bruinink

Maasdriel - Van Dijk heeft altijd plezier gehad in zijn bemiddelende rol als gemeentelijke ombudsman. Nee, hij houdt zich niet bezig met gemeentelijke besluiten waar inwoners het niet mee eens zijn. "Ik kom pas in actie als burgers vinden dat zij door de gemeente op onjuiste wijze zijn behandeld en zij hun klacht niet zelf opgelost krijgen. Ambtenaren moeten betrouwbaar, eerlijk en open met burgers omgaan. Als dat niet het geval is of als iemand dat anders ervaart, dan kunnen ze mij inschakelen."

Naast zijn beschermingstaak is het ook aan hem om structurele tekortkomingen in de organisatie van de gemeente te signaleren. Jaarlijks doen zo'n dertig burgers een beroep op hem. "Mensen vertellen mij hun verhaal. Door goed te luisteren analyseer ik de klachten. Die gaan vaak over handhaving, bijvoorbeeld bij geluidsoverlast. Of over een toezegging die niet is nagekomen. Bij een terechte klacht spreek ik de gemeente aan op het verwijtbare gedrag. Beide partijen mogen hun verhaal doen. Ik los klachten het liefst in goed overleg op. Daar is iedereen bij gebaat."

Van Dijk voert zijn taken zo persoonlijk mogelijk uit. Een gemeentelijke ombudsman staat dichter bij de burgers en kan sneller reageren dan zijn nationale collega. "Ik delegeer niets, maar doe alles zelf." Als voormalig directeur van een woningcorporatie en voormalig gemeentesecretaris kent hij de ambtelijke wereld van binnen en buiten. "Ik kan me inleven in beide partijen: hoe je als ambtenaar gebonden bent aan regels en hoe je als burger gefrustreerd kunt raken door ambtenarij."

Aanvankelijk hield Van Dijk spreekuur in het gemeentehuis. Maar burgers meden 'het hol van de leeuw'. Nu houdt hij spreekuren in alle kernen. "Mensen bezoeken mij ook liever niet in hun eigen dorp." Donderdag 6 september neemt Van Dijk plaats in het Rossumse dorpshuis. Op 18 oktober volgt Ammerzoden en hij sluit af met Well en Velddriel. "Het is handig om van tevoren een afspraak te maken voor zo'n spreekuur en relevante documenten mee te nemen." Met zijn advies kunnen mensen meestal zelf aan de slag. "Soms lukt dat niet. Dan help ik bij het maken van een afspraak of het opstellen van een brief. Ik bemiddel en verbind. Als ik mijn conclusie uiteindelijk in een rapport heb samengevat, dan is de zaak afgerond."

Kun je zijn hulp goed gebruiken? Stuur dan een mailtje naar gerard.van.dijk02@gmail.com.

Meer berichten


Shopbox