Foto: Fotolux.nl

Stralende Schöpfung door KZM-Belcanto in volle Martinuskerk

In een sfeervolle Martinuskerk in Zaltbommel klonk zaterdag Die Schöpfung van Haydn, uitgevoerd door KZM-Belcanto. Het is precies honderd jaar geleden, op 20 november 1918, dat Die Schöpfung voor het eerst in Zaltbommel klonk. Toen werd het uitgevoerd werd door het Zaltbommels Mannenkoor en Dames Zangvereniging Excelsior, de voorlopers van KZM-Belcanto. Een reden om het bekende meesterwerk van Haydn weer uit te voeren.

Zaltbommel - Dit keer met medewerking van het Zaltbommels Begeleidingsorkest. Het orkest is op verzoek van KZM-Belcanto speciaal opgericht door de Muziekschool Zaltbommel en bestaat uit professionele musici, veelal verbonden aan muziekscholen in Rivierenland en hun gevorderde leerlingen. Voor de leerlingen (jongeren en volwassenen) is het uitvoeren van zo'n groot werk een speciale belevenis.

De zestig koorleden van KZM-Belcanto, afkomstig uit heel de Bommelerwaard, zongen met overgave. De koorzangers brachten met enthousiasme de vreugde over, over iedere nieuwe scheppingsdag. Puur zanggenot was het gevolg. Zeer accuraat werden ook de moeilijkste fuga's uitgevoerd, wat een prestatie van formaat is. De ouverture klonk mysterieus en schemerachtig, tot het koor en orkest met een onverwacht fortissimo akkoord de schepping van het licht weergaven. Dat effect werd versterkt doordat tegelijkertijd op het podium extra lichten ontstoken werden.

In het orkest vielen de vele verschillende instrumenten op, elk met hun eigen coloriet en warmte, die elke keer wat anders uitbeelden. Violen die de ene keer een murmelend beekje nadeden, de andere keer de vlucht van een adelaar. Fluiten, hobo's, klarinetten en fagotten die vogelgeluiden imiteren, hoorns die deden denken aan de jacht, cello's en contrabas die zeemonsters verbeelden (de leviathan) en trompetten en pauken die de feestvreugde extra glans gaven en de kerk op zijn grondvesten deden schudden. Een speciale rol was er weggelegd voor het klavecimbel bespeeld door An van Tuijl die samen met contrabas en cello de moeilijke recitatieven overtuigend van kleur en ritme voorzagen.

Er waren drie zangsolisten van naam gecontracteerd: Elma van den Dool (sopraan), Erik Bomers (tenor) en Hans de Vries (bas). Zij deden niet voor elkaar onder in zuiverheid, helderheid en expressie. Ademloos en muisstil was het publiek.

Het enthousiaste publiek gaf na afloop terecht een overdonderend applaus en sprak na afloop veel lovende woorden.

Meer berichten




Shopbox