Te laat bezorgd

... is een column die soms over de raarste dingen gaat.

Zo kreeg ik net voor oudjaar een telefoontje van Els Bragt. Ze vroeg mij of ik een stukje kon schrijven over een ansichtkaart die bij haar bezorgd was, maar niet voor haar bedoeld was. Of ik via mijn column de geadresseerde kon achterhalen. Op de gekartelde ansichtkaart zie je een luchtfoto van Ontario, Canada. Achterop staat de geadresseerd vermeld: dhr. J.F. de Roock in Zaltbommel.

De tekst op de kaart is als volgt:
"Beste vader, wij hebben een prachtige vlucht gehad, wel 33 uur vertraging. Kwamen plusminus 8 uur in Toronto aan, waar de familie al die tijd heeft staan wachten. Nu zijn we in 't zomerhuis in dit merengebied. Hebben ook gevaren. Prachtig! Genieten erg. Later meer. Heel veel groeten van Tinus en Nel"

Nu zult u waarschijnlijk denken: Ja, leuk, maar waarom moet jij hier nu een stukje over schrijven? Een vakantie kaart die verkeerd bezorgd is. Dat is toch niet heel apart? Zeker in de afgelopen drukke maand niet.

Inderdaad, u heeft gelijk. Maar als ik erbij vermeld dat de kaart verstuurd is op 5 augustus 1974, dan word het een ander verhaal, toch?

Een kaart die ruim 44 jaar later alsnog bezorgd wordt. En dan te bedenken dat de afzender een vertraging van 33 uur al de moeite waard vond om te vermelden.
Ik heb zo'n idee dat dit verhaal nog een kaartje... Eh, ik bedoel 'staartje' gaat krijgen.

Meer berichten