Zanger Danny Smoorenburg, ambassadeur van de stichting, zal dit jaar een speciaal SHAMAJO-lied ten gehore brengen.
Zanger Danny Smoorenburg, ambassadeur van de stichting, zal dit jaar een speciaal SHAMAJO-lied ten gehore brengen. (Foto: Jos Kaldenhoven)

Wensstichting SHAMAJO viert 15 jaar

Als je eenmaal kennis hebt gemaakt met SHAMAJO, ben je verkocht. Dat geldt niet alleen voor de VIP's; de meervoudig gehandicapten die deelnemen aan de evenementen. Het geldt zeker ook voor de vrijwilligers. Met hart en ziel zetten zij zich in voor de wensstichting. Ze zijn onmisbaar. Samen met sponsors, partners en donateurs nodigde SHAMAJO hen uit om het 15-jarig jubileum te vieren. Zondag 3 februari stapte het gezelschap in Kerkdriel aan boord van partyschip De Columbus voor een feestelijke middag op het water.

door Loeki Bruinink

Kerkdriel - Jos Kaldenhoven en Jan Leisink zijn vrijwilligers van het eerste uur. Verpleegkundige en fotojournalist Kaldenhoven is de huisfotograaf van SHAMAJO. Hij legt vooral de grotere evenementen vast. Zoals fairs, concerten en cruises. Afgelopen zomer vertrokken vijftien boten met VIP's vanuit de haven in Kerkdriel naar Heusden om daar pannenkoeken te eten. Kaldenhoven maakte er mooie foto's van. Die maakte hij ook van het jaarlijkse sinterklaasfeest. "Ik zag hoe een VIP met ADHD op bezoek bij Sinterklaas ineens kon focussen en rustig werd. Er verscheen een big smile op zijn gezicht. Zo'n lach leg ik natuurlijk meteen vast." Hij merkt dat instellingen nog maar beperkte financiële middelen hebben om hun cliënten van de evenementen te laten genieten. "De overheid zou hiervoor eigenlijk een vast bedrag moeten reserveren."
Leisink, vader van een kind met het Downsyndroom en een kind met autisme, coördineert onder andere de werkzaamheden op fairs. Vijf dagen per jaar neemt hij verlof. Dan bouwt hij samen met andere vrijwilligers de kermisattracties op. Ze zorgen dat de draaimolen, rups, botsauto's en zweefmolen toegankelijk zijn voor rolstoelen en versieren het terrein. "Je maakt op zo'n dag bijzondere momenten mee. Zo was er een angstige VIP die het allemaal heel spannend vond. We tilden hem voorzichtig in de rups en lieten hem een rondje maken. Toen was hij verkocht. Zijn handen gingen de lucht in en hij bleef tot de laatste ronde zitten. Geweldig!"

De stichting is in de afgelopen 15 jaar steeds professioneler geworden, signaleert oprichter Jan Kregting. Met een eigen logo en nieuwe, moderne website. Met inzet van social media. Met speciaal SHAMAJO-bier. Met het CBF-certificaat; het keurmerk voor kleine goede doelen. Met ambassadeurs als de Rossumse zanger Danny Smoorenburg, die dit jubileumjaar het SHAMAJO-lied ten gehore zal brengen. En met de mascottes Lofmie en Fielmie: knuffels die de liefde en het gevoel waarmee alle betrokkenen zich inzetten voor de stichting, zo goed tot uitdrukking brengen. Het is een warme club mensen die zondagmiddag bij elkaar op de boot zitten, ervaringen uitwisselen en toekomstplannen delen. Zij zorgen ervoor dat de VIP's ook dit jaar weer genoeg hebben om naar uit te kijken, zoals een cruise, een VIP-concert in de Zaltbommelse Kindertuin en een SHAMAJO-motorride. En dat wensen in vervulling gaan.

www.shamajo.nl

Meer berichten