De 14-jarige timmerleerling Coen van der Steenhoven haalde de tweede plaats bij de regionale timmerwedstrijd Rivierenland.
De 14-jarige timmerleerling Coen van der Steenhoven haalde de tweede plaats bij de regionale timmerwedstrijd Rivierenland.

'Hij heeft 't vakmanschap in z'n handen'

"Ik timmer al mijn hele leven, ik wist al van jongs af aan dat ik timmerman wilde worden." Woorden van de 14-jarige Coen van der Steenhoven, leerling van het Willem van Oranje College in Wijk & Aalburg. Vorige week stond hij zijn mannetje op de regionale timmerwedstrijd Rivierenland in Geldermalsen. Op de timmerwedstrijd waren zeven scholen uit het Rivierengebied vertegenwoordigt.

door Marielle Pelle

Nederhemert - Terwijl leerlingen door de gang dwalen en genieten van hun pauzemoment ontmoet ik op de afdeling Bouwen, Wonen en Interieur een enthousiaste en gedreven Coen uit Nederhemert. Ik schuif even aan de werkbank bij hem. Samen met klasgenoot Adwin van den Herik mocht hij vorige week deelnemen aan de regionale timmerwedstrijd Rivierengebied.

Enthousiast vertelt Coen: "We moesten een tuinbankje maken. We mochten elkaar wel helpen, maar we moesten ieder ons eigen bankje maken." Een leraar van school bracht hen naar Geldermalsen, maar daar stonden ze er alleen voor en moesten ze zelf hun mannetje staan. "Toen ik binnen kwam schrok ik wel even, hoor", vertelt Coen. "De leerlingen van alle andere scholen waren allemaal 4e jaars leerlingen, ik was de jongste en zit pas in de 3e!" Dat Coen zijn mannetje wel weet te staan en zijn vak verstaat, blijkt aan het einde van de dag als de punten bekend worden en de prijsuitreiking plaats vindt. Coen eindigt als jonge, maar zeer gedreven leerling op de tweede plaats.

"Het moeilijkste was de verbindingen maken. Dit moest allemaal uit de hand, met een beitel en in de juiste graden", legt Coen me haarfijn uit. Volgens Coens vakdocent dhr. Baart kregen de leerlingen alleen een tekening waarop het eindresultaat stond. Ze moesten zelf een materialenlijst opstellen en daarna een stappenplan maken in de juiste volgorde. Een flinke uitdaging voor deze jonge leerlingen. Het werkstuk werd beoordeeld, maar ook je werkhouding.

Coen wil zo snel mogelijk aan het werk. Hij wil graag het echte vakwerk gaan doen in interieurbetimmeringen. Zijn ogen glimmen van trots als hij vertelt over zijn zaterdagbaantje wat hij al heeft bij een bedrijf in zijn woonplaats. Daar maakt hij truckinterieurs. Hij hoopt zich komende jaren steeds beter te kunnen specialiseren in interieurbetimmeringen. Maar eerst moet hij zijn opleiding af maken en zijn vakdocent zorgt wel dat daar genoeg uitdaging te vinden is voor Coen.

Baarts ogen glimmen als hij over Coen vertelt: "Het is een uitblinker! In het tweede leerjaar was hij vaak al vóór acht uur op school om te timmeren", aldus Baart. "Hij heeft het vakmanschap in zijn handen." Een goede reden om zijn gedrevenheid te belonen en hem te nomineren voor de regionale timmerwedstrijden. Al was het wel een gedurfde stap om tussen alle vierde jaars leerlingen, als enige school, twee leerlingen uit het derde leerjaar te sturen. Voor school een gedurfde delegatie, voor de leerlingen een uitdaging. Voor Coen een timmeruitdaging die met zilver werd beloond.

Meer berichten