Het begon als een ludiek idee van Joyce Kooijman en Sanne van Mil, maar het vakantieboek is in no time uitgegroeid tot een landelijk succes.
Het begon als een ludiek idee van Joyce Kooijman en Sanne van Mil, maar het vakantieboek is in no time uitgegroeid tot een landelijk succes.

'Van polderidee naar landelijk succes'

Ze liepen wekelijks een rondje over de dijken, ondernemers Joyce Kooijman en Sanne van Mil. Tijdens een wandeling vorige zomer mijmerden ze over hoe komisch het zou zijn om een kindervakantieboek te maken voor ondernemers.

Rossum - Natuurlijk geen vakantieboek met een willekeurig puzzeltje erin, maar eentje waarbij je van die typische ondernemerswoorden moet opzoeken. Met een horoscoop die voorspelt of je btw-aangifte het komende kwartaal een beetje positief gaat uitpakken, en zomerse verhalen.

"We hadden de grootste lol tijdens het bedenken van die kwinkslagen", vertelt Kooijman. "Maar dit ga je natuurlijk niet écht uitvoeren. We hadden het al druk genoeg met onze bedrijven." Totdat dit jaar april iemand Kooijman tipte om eens iets ludieks te doen met haar gevatte schrijfkunsten als businesscoach. Het gekke idee van een vakantieboek kwam weer uit de ijskast. "Ik vroeg mijn netwerk op LinkedIn wat ze van het idee vonden. In een dag tijd had ik meer dan vijftig ondernemers die reageerden dat ik het moest gaan doen. Diezelfde avond appte ik Sanne of zij ook meedeed." "Ik ben van origine grafisch vormgever en een magazine stond stiekem al een tijdje op mijn zakelijke bucketlist. Ik ben wel te porren voor een avontuurtje met Joyce," lacht Van Mil.

Alle vrije avonduren gingen erin zitten en het eindresultaat mag er zijn. Vier weken na Joyces LinkedIn-bericht, lag het Vakantieboek voor Ondernemers al bij de drukker. "Met heel veel dank aan de zestien ondernemers die met ons in deze rollercoaster stapten en meewerkten aan het boek. Het is maar liefst 80 pagina's dik geworden", aldus Kooijman.

Dit polderidee is niet onopgemerkt gebleven. Nog voordat de promotie gestart was, waren er al meer dan 150 exemplaren verkocht. Ook Vlaamse ondernemers hebben het vakantieboek al besteld. "Het wandel-ideetje is nu wel een beetje uit de hand gelopen," zegt Kooijman. "De vakantieboeken zijn bij mij thuis geleverd. Onze schuur staat vol en de huiskamer is omgetoverd tot een distributiecentrum. Best grappig. Voor één keertje dan."

Meer berichten