Fully equipt, afgetraind, getest tot aan het brandwerend ondergoed toe, techniek afgevinkt en uit en thuis ondersteunt.
Fully equipt, afgetraind, getest tot aan het brandwerend ondergoed toe, techniek afgevinkt en uit en thuis ondersteunt.

Finishen is sensatie én prestatie!

Is het niet de ultieme droom van menig autosportfan; Dakar rijden? Vrijwel niemand voegt daar nog het woordje Parijs of Rally aan toe en ook de locatie waar die verreden wordt lijkt bijzaak. Dakar is inmiddels een merk, inclusief de vette commercie én media-aandacht. Dat laatste in voor- en tegenspoed. En die droom? Daar moet je wel wat voor doen en in sommige gevallen iets vreselijks voor laten.

door Jetty Duister

Kerkdriel - Relaxed gaan zitten om zijn verhaal te vertellen, lukt William de Groot even niet. Hij is afgelopen donderdag aan zijn schouders geopereerd. Door het opvangen van fikse klappen in de 'drivers seat' waren pezen afgescheurd. De napijn duurde langer dan verwacht. "Maar met wat paracetamolletjes gaat het wel", zegt De Groot, hoewel zijn gezicht soms een heel ander plaatje schetst.

DAF 850 PK standaard turbo
De auto, want zo wordt de enorme dikke truck 'liefkozend' steevast genoemd, was in april 2019 total loss, rijp voor de oud ijzerbak. Onder leiding van Dakar-icoon Eimbert Timmermans werkte het team keihard aan de opbouw. Gelukt! Een betrouwbare bolide zo is gebleken in de 2020 versie van de Dakar Rally die plaatsvond in Saudi-Arabië. Voor het racing-team De Groot fresh group was het niet de eerste keer dat ze meededen aan de roemruchte woestijnrally. "Door Frits van Eerd ben ik besmet geraakt met het virus. Toen hij in het Jumbo-team reed, zijn we vaker uitgenodigd om de wedstrijden te kijken en de bivak en de sponsorfeestjes daarna te bezoeken. In 2015 (toen Van Eerd stopte, red.) hebben wij zijn truck overgenomen." Sindsdien is er gebouwd, getest, gereden en zijn brokken gemaakt om weer van voor af te beginnen. In november vorig jaar begon the road to Dakar met de preproloog in Eersel.

Adrenaline en loslaten
Waarom gaat een mens sporten? Omdat het gezond is voor lichaam en geest. Maar geldt dat ook voor mechanische sporten? "De auto is in ieder geval sterker dan je lijf, maar om alles heel te houden moet je getraind en mentaal sterk zijn en altijd de focus blijven houden. En, het is een teamprestatie! We doen dat met z'n achten. Ik geef toe dat de rallyrijden een kick geeft en je adrenalineniveau soms heel hoog is. Er zijn, ook dit jaar, heel wat 'oei-oeimomenten' geweest. De grote hoeveelheid stenen en keien, de gigantische duinen, ravijnen en afdalingen die zo stijl waren dat je niet zag in wat voor gat je reed. Dan krijg je heel wat klappen te verduren." Het zal vreemd klinken, maar voor de gebroeders De Groot zijn die dertien dagen ook een soort van ontspanning. "Als ondernemers hebben we te maken met allerlei soorten stress. Dakar is geen vakantie! Want dan zouden we ons de eerste dagen nog met het werk bemoeien. Je moet de zaken loslaten als je zo'n wedstrijd rijdt en in die zin is het geestverruimend." Sinds 2019 is er bij de firma De Groot een managementlaag tussen gekomen. Daardoor ontstaat er meer ruimte voor hun passie. Op het bedrijventerrein in Hedel is een aparte loods waar met man en macht gewerkt werd aan de laatste actiepunten om op 5 januari in Jeddah van start te gaan.

Teamwork
Truck nummer 533 werd bestuurd door William, kaartlezer Van de Langeberg en monteur Gloudemans vormden de rest van het cabinepersoneel. "Edwin is als navigator onmisbaar. We hebben een roadbook, maar de aanduidingen daarin zijn af en toe voor verschillende interpretaties vatbaar. Hoe erg is nou 'gevaar' 1, 2 of 3? Je moet blind op elkaar kunnen vertrouwen. Dat lukt niet altijd. Soms maande Edwin mij tot rustiger rijden. Hij heeft twee jaar niet naast me gezeten, ik ben meer ervaren geworden en onze toptruck kun je snel rijden. Dus ja, misschien heb ik iets te vaak geroepen dat hij niet moest zeiken. Ik rij bewust en waar nodig voorzichtig, maar een stukje competitie en wedstrijdgevoel zit er ook. Onszelf en het materiaal heel houden en finishen is altijd het doel. Zonder een monteur als Bart kom je overigens ook niet ver." Het serviceteam werd aangevoerd door Bert Brouwers, zelf voormalig rallyrijder, met monteurs Van der Pas en Blakenburg. Broer Ben ging als fotograaf op pad in de persauto met chauffeur Boogaard.

7855 kilometer in 13 dagen
Op 17 januari hadden de mannen er 5.096 wedstrijdkilometers op zitten. De rest moest afgelegd worden naar de servicepunten. Terugkijkend? "Op dag één verloor het team gelijk de aansluiting door twee lekke banden. Met andere probleempjes, onder andere aan de vering en intercooler pijp, verloren we teveel tijd. Met de fabrieksteams concurreren is met deze auto geen optie. Top 10-14 zit er zeker in. Onze DAF is een automaat en dat geeft meer vermogen. Die trekkracht heb je in zware duinen nodig. Handmatig opschakelen zou lastiger zijn. Met ons Teleflow bandensysteem hebben we de aandacht van anderen getrokken. Dat je tijdens het rijden de bandenspanning kunt aanpassen is een groot pluspunt." Het werd een keurige zeventiende plaats in het eindklassement. Volgens De Groot was de hospitality geweldig, de mensen bijzonder vriendelijk en het landschap indrukwekkend. Tijd om kennis te maken met locals en de gewoonten van het land was er niet. Wat wel opviel, was het gebrek aan thuispubliek. De rally leeft er niet echt. Dan schuift de vrouw van William aan. Hoe is het voor thuisblijvers? "Ik weet dat het zijn passie is en gun hem die ook. Natuurlijk heb je ook angst. We hadden dagelijks contact en volgden het via de media. Ze zijn allemaal heelhuids thuis. Als je dan hoort dat Edwin Straver overleden is, je kent hem, zijn partner en ouders. Het is schokkend." Gebeurtenissen als deze hakken erin, toch besluiten velen om de volgende keer weer van start te gaan. Team De Groot heeft dat voornemen ook.

Meer berichten