Betty Vervoorn van De Schatkamer in Brakel heeft veel gebruik gemaakt van social media.
Betty Vervoorn van De Schatkamer in Brakel heeft veel gebruik gemaakt van social media.

'Social media werkt als een tierelier'

Na bijna twee maanden lockdown start Nederland weer op. Vol nieuwe energie en ideeën om vol enthousiasme weer aan de slag te gaan. Deze week horen we hoe het is in de retail. Afgelopen maanden konden ze openblijven met de winkeldeur op een kier, maar dat vroeg wel heel veel creativiteit.

door Marielle Pelle

Bommelerwaard - "We zaten middenin de verhuizing naar een groter pand, toen het bericht kwam dat Nederland op slot ging. Dat was erg spannend", vertelt Miranda Baijense van Swipe 4 Jeans uit Hedel. "We zijn positief gebleven en hebben ervoor gekozen om niet dicht te gaan, want dan weet niemand ons meer te vinden." Wel werd er volop benzine gegeven aan bestaande dienstverlening. Op social media werd de jeans-taxi weer onder de aandacht gebracht en daar werd volop gebruik van gemaakt. Met die taxi worden een aantal broeken thuisgebracht en een paar dagen later komt de Hedelse Jeans-taxi de broeken die je niet wil weer ophalen. "We hebben er wel aan gedacht om toch een webshop te openen, maar we doen het niet. Een broek moet je passen, voelen en beleven", zegt Baijense enthousiast.

Na enkele weken kwam de klantenstroom weer rustig op gang. "Als ik eerlijk ben zien we juist nu veel nieuwe klanten, ook vanuit de stad. Mensen willen niet de stad in om te shoppen. Ze gaan liever naar een dorpswinkel, waar geen drukte is." En ze noemt de voordelen op: "Je parkeert voor de deur, de koffie staat klaar en niet iedereen zit hier met zijn handen aan de broeken, want wij pakken de juiste maat voor de klant. Dat vinden veel mensen fijn. Alleen de voorbeeldmodellen hangen in de winkel uit." Baijense en Arno Moerland kijken optimistisch naar de toekomst. "Mensen gaan niet op vakantie, dus welkom in Hedel! Er is hier altijd een broek die speciaal voor jou is weg gelegd."

De Schatkamer
"Een half jaar geleden heb ik deze woon- en cadeauwinkel overgenomen en toen kwam corona." Betty Vervoorn, eigenaar van De Schatkamer in Brakel, zucht: "Ik dacht: Dit ga ik niet redden. Ik leer nu in korte tijd hoe ik een winkel opstart en ook hoe ik 'm weer sluit." Maar, vertelt ze met sprankelende ogen, toen kwam de oproep van Rutte: ‘Steun de lokale ondernemer'. "Toen ervoer ik hoeveel mensen mij omzet gunde!" Ze maakt ook veel gebruik van social media. "Ik heb veel online gepost en ben zelfs gaan bezorgen in de regio", vertelt Vervoorn. "Social media werkt als een tierelier, daar kan geen webshop tegenop!" Vervoorn legt uit dat een webshop veel werk is, vooral je voorraadbeheer. "Nu post ik iets op social media en vaste klanten delen het, dus je hebt een groot bereik. Mensen sturen een berichtje, ik stuur een betaalverzoekje en stuur het op. Het kost me niets, alleen wat tijd."

"Kijk", zegt ze, terwijl ze met een schitterende puddingvorm van Bunzlau Castle in haar hand staat. "Deze is door een trouwe klant gedeeld op een forum voor serviesliefhebbers en gaat vandaag op de post naar Heerhugowaard." Vervoorn lacht en zegt: "Dit gaat prima zo! Ik blijf social media gebruiken. Dus de schouders eronder en gaan!"

Volgende week
Volgende week staan staat de toerisme- en recreatiebranche centraal. Hoe gaat die om met de achtbaan: van massale annuleringen naar nog veel meer reserveringen? Als laatste is het de beurt aan de culturele sector.

Na bijna twee maanden lockdown start Nederland weer op. Vol nieuwe energie en ideeën om vol enthousiasme weer aan de slag te gaan. Deze week horen we hoe het is in de retail. Afgelopen maanden konden ze openblijven met de winkeldeur op een kier, maar dat vroeg wel heel veel creativiteit.

#NLSTARTOP
Met #NLstartop vertellen we de verhalen van ondernemers die weer vol energie en met nieuwe ideeën aan de slag gaan. Daarmee willen we alle ondernemers van Nederland inspiratie bieden. De komende weken hebben we steeds een ander thema.

Meer berichten

Het lokale nieuws in uw mailbox ontvangen?

Aanmelden