De Despatch Terneuzen komt langszij liggen om te tanken bij Slurink Bunkerstation Zaltbommel. Het kleinste formaat binnenschip vult zich in korte tijd met ruim 2000 liter gasolie.
De Despatch Terneuzen komt langszij liggen om te tanken bij Slurink Bunkerstation Zaltbommel. Het kleinste formaat binnenschip vult zich in korte tijd met ruim 2000 liter gasolie. (Foto: Loeki Bruinink)

Bunkeren aan de Waalkade

  Zakelijk

Het bunkerstation van Slurink is een vertrouwd gezicht in Zaltbommel. Al meer dan dertig jaar ligt het aan de Waalkade. Wat zich aan boord afspeelt, is minder bekend. Het gevaarte blijkt meer te zijn dan een drijvend tankstation voor de binnenvaart. Ook landrotten kunnen hier terecht. Wesley Korving heet zijn klanten welkom in deze wonderlijke wereld tussen wal en schip.

door Loeki Bruinink

Zaltbommel - Wie over de loopplank het bunkerstation oploopt, wordt al meteen verrast door een ruime scheepvaartwinkel met een groot assortiment artikelen. Scheepsbenodigdheden, maar ook algemene producten als verf, kwasten, gereedschap, touw, lampen en schoonmaakmiddelen. Een drijvende doe-het-zelfwinkel, waar ook bewoners van het vaste land hun inkopen kunnen doen. Het station herbergt daarnaast drie woningen, waarvan een wordt bewoond door schipper, ploeg-chef en filiaalhouder Kees van Tongerlo. Maar het fungeert vooral ook als tankstation voor schepen.

Klanten worden hartelijk ontvangen door verkoopmedewerker Wesley Korving (22). Hij werkt al zeven jaar op het bunkerstation, zowel in de winkel als aan de pomp. “Ik liep hier stage en ben nooit meer weggegaan.” Zijn vader werkt op de Slurink-locatie in Lobith, dus de appel valt niet ver van de boom. “Daarnaast hebben we nog stations in Dordrecht, Amsterdam en Hansweert.”

Zwaantje 1

De hoeveelheden diesel die schepen tanken bij Slurink zijn niet mis. Dat ‘bunkeren’ een synoniem is voor veel eten, wordt hier in een klap duidelijk. Zojuist zag Wesley nog 8000 liter verdwijnen in een binnenvaartschip. Schipper Kees van Tongerlo is deze ochtend met bunkerboot Zwaantje 1 uitgevaren, met 120.000 liter aan boord. “Vaak is hij de hele dag op de Waal, grofweg tussen Tiel en Gorinchem. Soms maakt hij een uitstapje naar de Maas via Sluis Sint Andries. Hij is nu op weg naar twee passagiersschepen. Die gaat hij ieder voorzien van 50.000 liter.”

Op het station komen binnenvaartschepen en pleziervaartuigen in alle soorten en maten langszij om gasolie te bunkeren. Ook coasters komen er tanken. “We krijgen met veel verschillende nationaliteiten te maken.” Gelukkig kan Wesley zich prima redden in het Engels en Duits. “En ik ben nu bezig om mijn groot vaarbewijs te halen. Dan kan ik straks - net als Kees en collega-schipper Dirk van Helden - zelfstandig uitvaren om schepen van brandstof te voorzien.”

Boodschappenservice

Slurink heeft ook een boodschappenservice. “Je kunt je bestelling via de mail aan ons doorgeven. Tijdens het bunkeren brengen we de boodschappen dan aan boord. Op de kade hebben we een bedrijfsauto staan, waarmee je zelf boodschappen kunt doen.”

Buiten wachten de brandstofslangen keurig opgerold op de volgende klant. Dat is de Despatch Terneuzen. Die heeft zich zojuist telefonisch bij Wesley gemeld. “Het is een Spits, het kleinste formaat binnenschip.” Toch nog goed voor ruim 2000 liter gasolie, blijkt even later.
Wesley helpt met aanmeren, overhandigt de slang aan de schipper en maakt een praatje met de bemanning: een echtpaar dat ooit afstudeerde aan het conservatorium, maar het roer compleet omgooide en hun droom om te varen met een eigen vrachtschip nu waarmaakt. Hun Despatch doet zich tegoed aan de gasolie en vaart verder. “Elk bunkerstation heeft wel zijn eigen klantenkring”, weet Wesley. Dan rinkelt de telefoon weer, hij moet aan de slag. Het volgende hongerige schip dient zich aan.

Meer informatie: www.slurink.nl.

Loeki Bruinink
Meer berichten

Het lokale nieuws in uw mailbox ontvangen?

Aanmelden